Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Przedszkole nr 2
Strona głowna  /  Grupa I
Grupa I
 
 
 

adres e-mail naszej grupy: smerfy2@o2.pl

 
Grupa I - TRZYLATKI
 
Nauczycielka: Anna Tucin
                               Iwona Guziuk
                     
 
Pomoc nauczyciela: Grażyna Ziółkowska
Woźna oddziałowa: Beata Ciecierska
 
 
 

Maj w naszej grupie był bardzo optymistyczny, kolorowy i sportowy. Rozpoczęliśmy bardzo uroczyście i  patriotycznie. Następnie wspaniale bawiliśmy się podczas Dnia Optymisty. Kolejne atrakcje to: trening piłki nożnej, oraz ogólnopolski bieg przedszkolaków Sprintem do maratonu, w którym dzielnie braliśmy udział. Poznawaliśmy mieszkańców majowej łąki, posadziliśmy piękne kwiaty w naszej skrzynce przed przedszkolem. Miesiąc zakończyliśmy wspaniałą zabawą na wiosennej łące i Zabawą truskawkową z okazji Dnia Dziecka.

 
 

We wtorek 18.05. do naszego przedszkola zaprosiliśmy Panie policjantki.  W spotkaniu na świeżym powietrzu uczestniczyliśmy również i my. Panie opowiedziały nam o swojej pracy, oraz nauczyły nas jak pokazując na swojej twarzy, zapamiętać ważny numer alarmowy 112. Pytały nas czy w samochodzie jeździmy w fotelikach i czy rodzice pamiętają o zapinaniu pasów. Słuchaliśmy wszystkiego bardzo uważnie, a na koniec zrobiliśmy  pamiątkowe zdjęcie.

 
 

Kwiecień w przedszkolu minął nam bardzo szybko, ponieważ tylko przez 2 tygodnie bawiliśmy się wspólnie. Poniżej krótka relacja z tego co robiliśmy w tym czasie. Wspólne zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Prace plastyczne " Portret bociana " ," Barwy narodowe". Samodzielne ubieranie się gdy wychodzimy do ogrodu i korzystamy z ładnej pogody.

 
 
 

Kochane Smerfy, drodzy Rodzice

 Temat na ten  tydzień to: Proszę, dziękuję, przepraszam…

                                                           Oto kilka propozycji z których mamy nadzieję skorzystacie.                                                                                                                                                            

 1. W tym tygodniu zachęcamy do zabaw, które przypomną  o dobrych manierach.Na początek prosimy rodziców o przeczytanie wiersza I. Brzechwy pt. „Leń”

Na tapczanie siedzi leń,

Nic nie robi cały dzień" O, wypraszam to sobie!

Jak to? Ja nic nie robię?

A kto siedzi na tapczanie?

A kto zjadł pierwsze śniadanie?

A kto dzisiaj pluł i łapał?

A kto się w głowę podrapał?

A kto dziś zgubił kalosze?

O - o! Proszę!"

Na tapczanie siedzi leń,

Nic nie robi cały dzień.

"Przepraszam! A tranu nie piłem?

A uszu dzisiaj nie myłem?

A nie urwałem guzika?

A nie pokazałem języka?

A nie chodziłem się strzyc?

To wszystko nazywa się nic?"

Na tapczanie siedzi leń,

Nic nie robi cały dzień.

Nie poszedł do szkoły, bo mu się nie chciało,

Nie odrobił lekcji, bo czasu miał za mało,

Nie zasznurował trzewików, bo nie miał ochoty,

Nie powiedział "dzień dobry", bo z tym za dużo roboty,

Nie napoił Azorka, bo za daleko jest woda,

Nie nakarmił kanarka, bo czasu mu było szkoda.

Miał zjeść kolację - tylko ustami mlasnął,

Miał położyć się - nie zdążył - zasnął.

Śniło mu się, że nad czymś ogromnie się trudził.

Tak zmęczył się tym snem, że się obudził.

 

Proszę zapytać dzieci co myślą o zachowaniu „Lenia”z wierszyka.

Należałoby  również przypomnieć , że dzieci  mają swoje obowiązki w domu np. sprzątanie zabawek, pomoc w opiekowaniu się młodszym rodzeństwem.

 

Kolejne zadanie to zorganizowanie domowego teatru , do tego wystarczą 2 krzesła , koc i oczywiście miś lub lalka które odegrają rolę lenia.

Pamiętajmy koniecznie o biletach do teatru. Bilet (klocek lub samodzielnie przygotowany kartonik) trzeba kupić, a do tego należy użyć odpowiednich słów: dzień dobry, poproszę i dziękuję.

Oczywiście na początku rodzice będą aktorami a dzieci widzami, później rolami można się zamienić, a tematy do występów zależą tylko od waszej pomysłowości.

Bilety wykonujemy z papieru białego lub kolorowego. Wycinamy prostokąty i tu dzieci mogą ponownie doskonalić umiejętność posługiwania się nożyczkami, oraz utrwalamy nazwy figur geometrycznych . w poprzednim tygodniu było koło a w tym prostokąt. Poszukajmy w mieszkaniu przedmiotów w kształcie koła i prostokąta.

Wycięte bilety dekorujemy kredkami lub flamastrami wg. własnych pomysłów.

 

2. Proponujemy zabawę „PRAWDA/ NIEPRAWDA”, sami się przekonacie jak dużo wiedzą Wasze dzieci. Rodzice pytają, dziecko odpowiada:

- Gdy wchodzimy do przedszkola mówimy  -  dobry wieczór czy dzień dobry.

- Gdy idziemy spać mówimy - dobranoc  czy dzień dobry.

- Idąc do domu mówimy - żegnam czy  do widzenia

- Gdy kogoś uderzę mówię  - to twoja wina czy  przepraszam

- Gdy chcę żeby ktoś podał mi zabawkę mówię -daj  czy   proszę

- Gdy zaczynam jeść śniadanie mówię wszystkim - fajny jedzenie czy smacznego

Pytań może być dużo więcej, wszystko zależy od pomysłowości rodziców.

 

3.  Propozycja zabawy   „Co zmieniło miejsce?” – ustawiamy przed dzieckiem kilka przedmiotów/ szklanka, kubek, butelka, łyżka, widelec słoik/ , dziecko  przygląda się co jest i w jakiej kolejności a następnie zamyka oczy, a rodzic zmieniakolejność ułożonych przedmiotów (najpierw 2 rzeczy, później można więcej, można też zabierać jakiś przedmiot). Zadaniem dziecka jest ułożyć pierwotną kolejność. Ćwiczymy  ten sposób spostrzeganie i zapamiętywanie.

 

4. Zapraszamy do wykonania masażyków relaksacyjnych na plecach dziecka ,możemy do tego wykorzystać wierszyk,

Pisze pani na maszynie

a,b,c przecinek.

Najpierw idą słonie,

potem idą konie.

Idą panie na szpileczkach

z gryzącymi pieseczkami.

Płynie rzeczka.

Tu kreseczka.

Pada deszczyk.

Czy odczuwasz dreszczyk?

 

5. Propozycja zabaw sportowych;

Drabinka koordynacyjna, którą można wykonać w domu rozkładając na podłodze sznurek lub przyklejając taśmę na kształt drabinki. Zaproponujcie dziecku bieg na palcach z wysoko uniesionymi kolanami, marsz na piętach, skoki obunóż, chodzenie na czworaka tak żeby nie dotykać linii.

 

6. Zachęcamy do posłuchania piosenek

https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM

https://www.youtube.com/watch?v=oprOy88qNBk

https://www.youtube.com/watch?v=4iGVMX1Q8xs  - teatrzyk dobre maniery

https://youtu.be/YPlUtgcMwuE - film dla dzieci

Proponujemy również swobodną improwizację ruchowa do piosenki „

https://youtu.be/tVlcKp3bWH8?t=12  - wersja po angielsku

https://youtu.be/TFVjU-dsIM8?t=16- wersja po angielsku

 

Pamiętajcie o magicznych słowach: dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję.

 

Życzymy dzieciom miłej zabawy, rodzicom cierpliwości a wszystkim  dużo zdrówka.

Mamy nadzieję, że już niedługo spotkamy się w przedszkolu.

Pozdrawiamy serdecznie

Anna Tucin, Iwona Guziuk

Drogie Smerfy  już minął  tydzień bez wspólnych zabaw w przedszkolu.

W tym poświątecznym czasie  zapraszamy  do  zabaw w których uczestniczyć będą wasi rodzice.

 

Potrzebna będzie nam piłka, klocki, oraz ulubione zabawki.

Na początek posłuchajcie krótkiego wierszyka ilustrujcie ruchem  jego treść:

„Rób dokładnie to co ja ,  skacz do góry hopsasa !

Dookoła obróć się, klaśnij głośno w dłonie swe.

Tupnij nogą- tup,tup,tup teraz śmieszną minę zrób.”

Na koniec robimy śmieszną minkę. Raz minkę robisz ty a raz rodzic.

Następnie możemy wziąć lusterko i  porobić różne dziwne, śmieszne  minki, oraz pokazywać poszczególne części twarzy nazywając je / oczy, usta, policzki, czoło itp/.

 

Następną zabawą będzie zabawa piłką:

„Skacze piłka po dywanie, chyba skakać nie przestanie

Przeskoczyła stół i fotel. Oj zgubiła kropki złote.”

Proponuje Wam kilka zabaw z piłką.

1.Siadamy w rozkroku naprzeciwko siebie i turlamy do siebie piłkę.

2. Rzucamy piłką do celu- ustawiamy w odległości 1 m pojemnik do którego wrzucamy piłkę.

3. Trzymamy piłkę przed sobą i unosząc ręce pokazujemy na zmianę sufit- ręce idą w górę, podłoga ręce idą w dół do podłogi.

4. Złap piłkę – próby łapania piłki oburącz.

5. Kangur- umieszczamy piłkę między kolanami i skaczemy po pokoju.

 

Kolejne zadanie jest dla rodziców.

Proszę o odrysowanie na kartce papieru koła , następnie prosimy dziecko aby wspólnie z Wami wycięło koło. Będziemy w ten sposób ćwiczyli posługiwanie się nożyczkami. Bardzo trudne zadanie, ale przy niewielkiej pomocy osoby dorosłej damy radę. Piłek możemy wyciąć kilka o różnej wielkości.

Następnie kolorujemy je według własnych pomysłów/ kredki, farby/.

Możemy wykorzystać piłki do porównywania wielkości, jeżeli mamy ich kilka  to :możemy układać od najmniejszej do największej, możemy je policzyć, możemy je kłaść w różnych miejscach i określać czy leży na, pod czy obok jakiegoś przedmiotu.

 

A teraz wykorzystamy klocki.

„Ty masz klocek , ja mam też, potrzebny nam trzeci.

Zbudujemy dom wspaniały zaprosimy dzieci.

Jeden dom i drugi dom, już budują dzieci

Te dwa domy- to dla misiów, a dla lalek trzeci.”

Po wysłuchaniu wiersza zadajemy pytania.

Czym się bawiły dzieci?  Co budowały z kloców? Dla kogo budowały domy? Ile domów zbudowano?

Na koniec budujmy domy dla naszych ulubionych lalek, misiów, a chłopcy oczywiści garaże dla samochodów.

Na koniec każdej zabawy oczywiście wszystko sprzątamy. Każda zabawka wraca na swoje miejsce bo w pokoju musi być jak ?.......... ŁADNIE.

 

Zapraszam też do obejrzenia filmików :

https://youtu.be/e3zuosDT3K4  piosenka o zabawkach

https://youtu.be/j4EiXelSTkI  zabawy z poduszkami

https://youtu.be/l-P0PfiZp9E zabawa   w części ciała

https://youtu.be/9mmF8zOlh_g?t=25  piosenka po angielsku BINGO

https://www.youtube.com/watch?v=yRzTSuC780U – piosenka Bingo po polsku, dzieci znają tą piosenkę z przedszkola

 

Drogie Smerfy zbliża się Wielkanoc, czas świąteczny i radosny. W tym poprzedzającym ją tygodniu pragnę zaproponować wam kilka zabaw.

 

 „Pisankowa bajeczka

Zajrzały wróbelki do kurnika i zobaczyły, że kura zniosła cztery jajka.
– Ko-ko-ko – zagdakała. – Leżcie tu cichutko.
I poszła szukać ziarenek na podwórku. Ale jajka myślały, że są mądrzejsze od kury. Turlały się i postukiwały skorupkami, aż usłyszał je kot.
– Mrau – powiedział. – Będzie z was pyszna jajecznica.
– Nie, nie! – Trzęsły się ze strachu jajka. – Nie chcemy na patelnię!
– Uciekajcie – ćwierkały wróbelki. – Schowajcie się przed kotem.
– Nie dam się usmażyć! – zawołało pierwsze jajko i poturlało się przed siebie. Po chwili wróciło i zaśpiewało wesoło:
Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
– Co ci się stało? – pytały pozostałe jajka.
– Pomalował mnie pędzelek kolorową farbą i już nie jestem zwykłym jajkiem, tylko wielkanocną pisanką. Drugie jajko też poturlało się do pędzelka i rzekło grubym głosem:
To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo będę gryzł. Teraz wyglądało jak pisankowy tygrys w żółto-czarne paski.
– Brawo! – ćwierkały wróbelki.
– I ja też, i ja też! – wołało trzecie.

Trzecie jajko wróciło całe zieloniutkie i pisnęło:
- Jestem żabką, każdy to wie. Czy ktoś zieloną żabkę zje? Nie!
Trzy pisanki były bardzo zadowolone. Czwarte jajko zbladło ze strachu.
– Pospiesz się! – ćwierkały wróbelki. – Kot idzie.
– Tylko jedno jajko? – mruczał kot. – Ugotuję cię na twardo.
Jajko ze strachu trzęsło się tak, że skorupka zaczęła mu pękać.
– Ojej, ratunku! – wołały przerażone wróbelki. – Teraz na pewno kot cię zje.
– Trach-trach-trach! – skorupka pękła na małe kawałki i... wyszedł z niej żółty kurczaczek.
Zamrugał czarnymi oczkami i zapiszczał:
- Wielkanocna bajka, wyklułem się z jajka!
A wróbelki zaćwierkały, że „w świątecznym koszyku jest pisanek bez liku”.

Zachęcam do zadawania dzieciom pytań dotyczących postaci występujących w bajce. Zapytajcie co się stało z jajkami?

Możecie wykorzystać zabawę w poszukiwanie jajek w mieszkaniu. W różnych miejscach w pokoju dziecka pochowajcie wycięte sylwety pisanej, następnie poproście dziecko o odnalezienie ich. Pokolorujcie znalezione pisanki.

Opowiedzcie o zwyczajach wielkanocnych, o przygotowaniach itp.

Zachęcam do obejrzenia jajka w środku, pokażcie dzieciom z czego się składa (skorupka, żółtko, białko). Następnie możecie ugotować jajko i po przekrojeniu zapytajcie „Co się zmieniło?”

„ Pisanki”

Z ugotowanych jajek każdy z nas lubi robić pisanki. Jestem przekonana, że wspólne ich malowanie sprawi Wam wiele radości. Pamiętajcie, żeby policzyć swoje małe arcydzieła. Mam nadzieję że pochwalicie się pięknymi pisankami.

„ Kolorowe kredki”

Trochę liczenia nie zaszkodzi, można do tego wykorzystać np.  kredki, proponuję policzyć np. zielone, potem czerwone itp. Zachęcam do układania kredek od najmniejszej do największej (proszę o wykorzystanie nie więcej niż 5kredek) zacznijmy od ustalenia która jest największa, a która najmniejsza potem dokładamy pozostałe. Zachęcam d grupowania według kolorów, tak powstałe zbiory możemy porównać co do ilości (mniej, więcej, tyle samo).

„Zabawy przy muzyce „

 ”Stary Donald farmę miał” – zabawa przy piosence, również w wersji po angielsku (piosenka na kanale YouTube). Zachęcam również do podejmowania działań muzycznych np. grania na pokrywkach, kubkach itp.

„ Bawię się wesoło”

Proponuję sport połączyć z zajęciami plastycznymi! Zaczniemy od przygotowania kolorowych kółek, kwadratów lub jakichkolwiek kształtów. Następnie wykorzystamy je budowania ścieżki, po której trzeba przejść, skakać, itp. Trudniejszą wersją jest przechodzenie przez ścieżkę, którą dziecko na bieżąco buduje, czyli trzyma elementy w dłoni i układa przed sobą, by zrobić kolejny krok. Na koniec zostawimy maluchom tylko 2-3 kółka. Muszą nie tylko układać ścieżkę przed sobą, ale też zabierać element już wykorzystany, czyli w wersji z 2 kształtami, stoją na jednej nodze! Można też wykorzystać kolorowe kształty do utrwalenia znajomości kolorów (na sygnał trzeba dotknąć odpowiedniego kółka) lub zagrać w domowego twistera.

Życzymy Wam spokojnych Świąt  Wielkanocnych!

Pozdrawiamy serdecznie

Anna Tucin, Iwona Guziuk

 

 

24 marca 2021 r. to bardzo ważna data dla naszej grupy. Tego dnia grupa otrzymała nazwę Smerfy a my zostaliśmy pasowani na przedszkolaków i otrzymaliśmy wspaniałe niebiesko-białe stroje. Po raz pierwszy wystąpiliśmy z programem artystycznym " W krainie Smerfów". Szkoda, że nie mogli w tej uroczystości uczestniczyć nasi rodzice, ale wszystko zostało uwiecznione na filmie i zdjęciach. Dziękujemy Mamie Ady J. za zaangażowanie w przygotowaniu dyplomów, prezentów oraz pysznego tortu.

 
 

Jak ten czas szybko mija. Chociaż w kalendarzu jest już marzec, to w lutym też się dużo działo w naszej grupie. Nadal korzystaliśmy z uroków zimy, ale tym razem prowadziliśmy bardzo poważne doświadczenia. Obserwowaliśmy co stanie się z tym białym śniegiem jeżeli zabierzemy go do przedszkola. Oczywiście się rozpuścił, więc wystawiliśmy zawartość słoika na mróz i na drugi dzień, mieliśmy lód. To nie koniec naszych obserwacji. Ponownie lód w słoiku się rozpuścił i okazało się że została tylko brudna woda. Teraz już wiemy, że nie należy brać tego białego puchu do buzi bo to po prostu brudna woda. Malowaliśmy białą farbą naszą przedszkolną górkę pokrytą śniegiem. Oczywiście obchodziliśmy też tłusty czwartek, zajadając pączki, no i wspaniale bawiliśmy się na zajęciach rytmicznych

 
 

„Kocham mocno babcię, dziadka, to nie żarty  moi mili. Dzisiaj im życzenia składam, by sto latek sobie żyli.”

Nasze maluszki chętnie uczyły się wierszyka o babci i dziadku, malowały kolorowe serca oraz wykonały piękne laurki, które wraz z życzeniami wręczyły swoim kochanym babciom i dziadkom.

 
 

"Zima, zima, zima, pada, pada śnieg "....  a my korzystamy z pięknej pogody i uroków zimy bawiąc się na terenie ogrodu przedszkolnego. Z naszej przedszkolnej górki zjeżdżamy na jabłuszkach, lepimy bałwana i wspaniale się bawimy. A na zajęciach wykonaliśmy samodzielnie wspaniałe bałwanki. Prawda że ładne?

 
 

W grudniu wszystkie nasze działania związane były z przygotowaniem do wizyty Mikołaja w przedszkolu oraz przygotowaniem do Świąt Bożego Narodzenia. Poniższe zdjęcia pokazują co robiliśmy w związku z powyższymi zadaniami.

 

 

Przez cały tydzień maluszki poznawały postać naszej patronki. Najpierw odbyła się inscenizacja na podstawie książki pt.” Pyza na polskich dróżkach” – Hanny Januszewskiej. Następnie projektowaliśmy kolorową spódniczkę. W środę, w ogrodzie przedszkolnym odbyły się Imieniny Pyzy dla grup młodszych. Podczas tej uroczystości, dzieci śpiewały piosenki, tańczyły oraz wesoło bawiły się przy muzyce ludowej. W kolejnych dniach bawiliśmy się razem z naszą Pyzą, która zamieszkała w naszej sali.

 
 

Urodziny są ważnym wydarzeniem w życiu dziecka, w naszej grupie obchodził je Adaś. To wspaniałe chwile, dziecko czuje się wyjątkowo, jest  szczęśliwe, że może świętować wspólnie z kolegami i koleżankami.

 

 

Proces adaptacji jest trudny dla dziecka. W naszej grupie przebiega wyjątkowo łagodnie. Poranki bywają trudne, ale dzieci  już bardzo chętnie bawią się i w ciągu dnia. Chętnie słuchają bajek,  piosenek i tańczą przy muzyce.

 

 

Pierwsze dni w przedszkolu...

 

 
 

Ostatnia aktualizacja: 2021-06-10