Kółko plastyczne
Jesień zagościła u nas na dobre. Tym razem wykonaliśmy kolorowe listki z pociętych cienkich bibułek. Zapraszamy do oglądania naszych prac w Galerii Kółka Plastycznego.
Witamy po wakacjach. "Jesienne brzozy" powstały z gazet. Kolorowe listki to efekt stemplowania patyczkami kosmetycznymi. Zapraszamy do podziwiania powstałych prac.
___________________________________
Przedszkole modyfikuje i dostosowuje ofertę zajęć do potrzeb i możliwości dzieci. Od października 2024 roku, już kolejny rok, będziemy prowadzić kółko plastyczne dla dzieci przejawiających szczególne uzdolnienia plastyczne. Podczas zajęć, dzieci poznają różne techniki, metody i formy pracy. W miłej atmosferze będą tworzyć swoje „dzieła”, eksponowane w Galerii Małych Artystów lub wysyłane na ogólnopolskie konkursy .
Pozdrawiamy, Emilia Tymińska oraz Dorota Dźwigała
Plan działań wspomagania zdolności plastycznych dziecka
Rok szkolny: 2024/2025
Czas realizacji: 01.10.2024 r. – 26. 06. 2025 r.
Czas prowadzenia zajęć: 40 minut- raz w tygodniu
Nauczyciel prowadzący: Emila Tymińska, Dorota Dźwigała
Zakres wspierania rozwoju: kształtowanie zdolności i zainteresowań plastycznych dziecka
Grupa wiekowa: 5 latki, 6 latki
Liczba dzieci biorących udział w zajęciach: 15
Cele ogólne:
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień plastycznych dziecka
· - Kształtowanie umiejętności wypowiadania się różnymi technikami plastycznymi
· - Rozbudzanie zainteresowań malarstwem, rzeźbą, architekturą, sztuką ludową
· - Zachęcanie dzieci do udziału w konkursach plastycznych wewnątrzprzedszkolnych, gminnych, ogólnopolskich
· Wzmacnianie wiary we własne możliwości
Cele szczegółowe:
· uwrażliwianie na piękno otaczającego świata;
· wzbudzanie przeżyć estetycznych;
· wyrażanie przeżyć i wiedzy o otaczającym świecie za pomocą różnych środków i technik plastycznych,
· wzbogacanie przeżyć i wyzwalanie emocji dzieci,
· stwarzanie swobodnej, akceptującej i twórczej atmosfery,
· odkrywanie przez dzieci własnych możliwości twórczych,
· rozwijanie wrażliwości estetycznej,
· obcowanie z przyrodą w różnych porach roku,
- stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do eksperymentowania różnym materiałem
- wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych środków wyrazu
- kształtowanie twórczej postawy, kreatywności
- kształtowanie zainteresowania wytworami artystycznymi- dziełami sztuki poprzez obcowanie z malarstwem (reprodukcje obrazów), architekturą, wytworami sztuki ludowej, fotografią
- kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole
- odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności
- rozwijanie dyspozycji psychicznych – samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów, własnego potencjału pozytywnych wartości.
Formy pracy:
· Zajęcia grupowe
· Indywidualizacja pracy, dostosowanie wymagań do możliwości dziecka
· Praca w małych zespołach
Metody pracy:
· metoda praktycznego działania,
· metoda doświadczeń i eksperymentów,
· metoda pokazu, obserwacji,
Zakres współdziałania z innymi podmiotami:
· współpraca z rodzicami, nauczycielkami grup, psychologiem
Sposoby realizacji:
- Rysowanie kredką świecową, pastelową, mazakiem, kredą, patykiem, węglem, świecą na różnych rodzajach papieru: kartonie, tekturze, papierze ściernym, płótnie, szkle.
- Malowanie na różnorodnym materiale: na papierze, tekturze falistej, gazecie, płótnie, szkle itp. o różnych formatach i wielkościach; malowanie farbami plakatowymi, klejowymi, akwarelami, akrylowymi; palcami i z użyciem pędzli i innych przedmiotów- przyborów. Komponowanie na całej płaszczyznę, wprowadzenie zasady stosowania proporcji i aranżowania perspektywy.
- Rysowanie i malowanie inspirowane muzyką, literaturą, własnymi przeżyciami, z zastosowaniem różnych form i technik.
- Eksperymentowanie w trakcie używania różnych materiałów plastycznych
- Wykonanie wycinanki płaskiej i form przestrzennych z papieru; łączenie w różny sposób elementów, np. technika collage.
- Wykonuje wydzieranki; odtwarza określone kształty z papieru, nakleja, skleja elementy tworząc kompozycję.
- Tworzenie kompozycji łącząc różne tworzywa z materiałem przyrodniczym i innymi materiałami np. koraliki, piórka, skrawki materiału
- Wykonanie prostych prac plastycznych w konwencji sztuki ludowej: malowanie tkanin, ozdabianie elementami papierowych talerzyków, miseczek, dzbanków, lepienie z gliny, malowanie pisanek.
- Poznanie dzieł sztuki i ich twórców: obrazy lub ich reprodukcje, fotografia, wybrane zabytki, pomniki i budowle o charakterystycznej i ciekawej architekturze.
- Poznanie sztuki ludowej , w tym swojego regionu: tradycje, obrzędy.
- Zespołowe wykonanie prac plastycznych; planowanie, podział zadań, kształtowanie umiejętności współpracy i poczucia odpowiedzialności.
- Dokonanie oceny wytworów własnych i kolegów.
Ewaluacja:
· Ekspozycje prac dzieci
· Udział w konkursach plastycznych
· Ankieta dla rodziców - rodzice
· Termometr jako alternatywna metoda badawcza- dzieci