Przedszkole nr 2

Kółko plastyczne

    
 
 
 
 
 
 

Gratulacje dla naszych zdolnych i kreatywnych przedszkolaków. Wykazaliście się dużą pomysłowością, umiejętnościami oraz bogatą wyobraźnią. Rozwijajcie swoje talenty plastyczne i realizujcie marzenia. Udanych wakacji.

 
 

„Rajska wyspa” to ostatnia praca wykonana na spotkaniu Kółka Plastycznego w tym roku przedszkolnym. Dziękujemy naszym zdolnym Przedszkolakom za kreatywność za angażowanie. Zapraszamy po wakacjach.

 
 

„W zielonym gaiku” to przestrzenne papierowe brzozy, z zielonymi listeczkami i budkami dla ptaków.

 
 

Kwitnące „Meksykańskie kaktusy” cieszą oczy małymi barwnymi kwiatami. Nasze kaktusowe kompozycje w kreatywnie zdobionych doniczkach można podziwiać w „Galerii Małych Artystów” w przedszkolu.

 
 

Nareszcie, przyszła do nas wiosna. A jak wiosna, to bociany i żabki. Wesoło jest w stawie i na łące, słychać „kum, kum” i „kle, kle”.

 
 

Rafę koralową zamieszkują kolorowe rybki, różnych kształtów, wielkości i barw. Zapraszamy do obejrzenia podwodnych głębin w „Galerii Małych Artystów”.

 
 

„Wesoły klaun” to praca wykonana kilkoma technikami. Dzieci wycinały narysowane elementy, sklejały kolorowe paski papieru tworząc małe kółeczka, rysowały i kolorowały pastelami. Nasze prace można oglądać w „Galerii Małych Artystów”.

 

„Zimo, wróć do nas…” to tytuł kolejnej pracy plastycznej. Tym razem dzieci korzystały z patyczków kosmetycznych, białej pasty do zębów i białej farby, tworząc zimową kompozycję.

 

Nadchodzą Święta Bożego Narodzenia. W ten wyjątkowy czas wykonaliśmy „Wesołego renifera”, który życzy wszystkim spokojnych, zdrowych oraz pełnych ciepła i miłości świąt. Do zobaczenia w Nowym Roku!

 

W tym tygodniu ważne święto. Z tej okazji wykonaliśmy symbol narodowy, jakim jest biało-czerwona flaga Polski. Malując farbami, wycinając, naklejając stworzyliśmy patriotyczną kompozycję.

 

Origami z kółek to bardzo ciekawa i fajna technika. Nasze „Kolorowe papugi” powstały by uczcić Światowe Dni Origami, które przypadają na okres od 24 października do 11 listopada.

 

Pierwsze spotkanie „Kółka Plastycznego” odbyło się pod hasłem „Kolory jesieni”. Dzieci, używając pasteli mokrych i suchych, rysowały jesienne drzewa. Mogły również rozcierać palcami suche pastele, tworząc kolorowe tło.

 
___________________________________
 

     Przedszkole modyfikuje i dostosowuje ofertę zajęć do potrzeb i możliwości dzieci. Od października 2022 roku, już kolejny rok,  będziemy prowadzić  kółko plastyczne  dla dzieci przejawiających szczególne uzdolnienia plastyczne. Podczas zajęć, dzieci poznają różne techniki, metody i formy pracy.  W miłej atmosferze będą tworzyć swoje „dzieła”, eksponowane  w Galerii Małych Artystów lub wysyłane na ogólnopolskie konkursy .

                                                                      Pozdrawiamy, Anna Tucin oraz Emilia Tymińska

 
Plan działań wspomagania zdolności plastycznych dziecka
 
Rok szkolny: 2022/2023
Czas realizacji: 01.10.2022 r.  – 26. 06. 2023 r.
Czas prowadzenia zajęć: 40 minut- raz w tygodniu
Nauczyciel prowadzący: Anna Tucin, Emila Tymińska
Zakres wspierania rozwoju: kształtowanie zdolności i zainteresowań plastycznych dziecka
Grupa wiekowa: 5 latki, 6 latki
Liczba dzieci biorących udział w zajęciach: 15
Cele ogólne:
Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i uzdolnień plastycznych dziecka
·     -  Kształtowanie umiejętności wypowiadania się różnymi technikami plastycznymi
·     -  Rozbudzanie zainteresowań malarstwem, rzeźbą, architekturą, sztuką ludową
·     -  Zachęcanie dzieci do udziału w konkursach plastycznych wewnątrzprzedszkolnych, gminnych, ogólnopolskich
·        Wzmacnianie wiary we własne możliwości
 
Cele szczegółowe:
·          uwrażliwianie na piękno otaczającego świata;
·          wzbudzanie przeżyć estetycznych;
·          wyrażanie przeżyć i wiedzy o otaczającym świecie za pomocą różnych środków i technik plastycznych,
·          wzbogacanie przeżyć i wyzwalanie emocji dzieci,
·          stwarzanie swobodnej, akceptującej i twórczej atmosfery,
·          odkrywanie przez dzieci własnych możliwości twórczych,
·          rozwijanie wrażliwości estetycznej,
·          obcowanie z przyrodą w różnych porach roku,
  • stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do eksperymentowania różnym materiałem
  • wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych środków wyrazu
  • kształtowanie twórczej postawy, kreatywności
  • kształtowanie zainteresowania wytworami artystycznymi- dziełami sztuki poprzez obcowanie z malarstwem (reprodukcje obrazów), architekturą, wytworami sztuki ludowej, fotografią
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole
  • odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności
  • rozwijanie dyspozycji psychicznych – samodzielności, wytrwałości, umiejętności planowania, dokonywania właściwych wyborów, własnego potencjału pozytywnych wartości.
       Formy pracy:
·        Zajęcia grupowe
·        Indywidualizacja pracy, dostosowanie wymagań do możliwości dziecka
·        Praca w małych zespołach
    Metody pracy:
·          metoda praktycznego działania,
·          metoda doświadczeń i eksperymentów,
·          metoda pokazu, obserwacji,
Zakres współdziałania z innymi podmiotami:
·        współpraca z rodzicami, nauczycielkami grup, psychologiem
Sposoby realizacji:
  • Rysowanie kredką świecową, pastelową, mazakiem, kredą, patykiem, węglem, świecą na różnych rodzajach papieru: kartonie, tekturze, papierze ściernym, płótnie, szkle.
  • Malowanie na różnorodnym materiale: na papierze, tekturze falistej, gazecie, płótnie, szkle itp. o różnych formatach i wielkościach; malowanie farbami plakatowymi, klejowymi, akwarelami, akrylowymi; palcami i z użyciem pędzli i innych przedmiotów- przyborów. Komponowanie na całej płaszczyznę,  wprowadzenie zasady stosowania proporcji i aranżowania perspektywy.
  • Rysowanie i malowanie inspirowane muzyką, literaturą, własnymi przeżyciami, z zastosowaniem różnych form i technik.
  • Eksperymentowanie w trakcie używania różnych materiałów plastycznych
  • Wykonanie wycinanki płaskiej i form przestrzennych z papieru; łączenie w różny sposób elementów, np. technika collage.
  • Wykonuje wydzieranki; odtwarza określone kształty z papieru, nakleja, skleja elementy tworząc kompozycję.
  • Tworzenie kompozycji łącząc różne tworzywa z materiałem przyrodniczym i innymi materiałami np. koraliki, piórka, skrawki materiału
  • Wykonanie prostych prac plastycznych w konwencji sztuki ludowej: malowanie tkanin, ozdabianie elementami papierowych talerzyków, miseczek, dzbanków, lepienie z gliny, malowanie pisanek.
  • Poznanie dzieł sztuki i ich twórców: obrazy lub ich reprodukcje, fotografia, wybrane zabytki, pomniki i budowle o charakterystycznej i ciekawej architekturze.
  • Poznanie sztuki ludowej , w tym swojego regionu: tradycje, obrzędy.
  • Zespołowe wykonanie prac plastycznych; planowanie, podział zadań, kształtowanie umiejętności współpracy i poczucia odpowiedzialności.
  • Dokonanie oceny wytworów własnych i kolegów.
Ewaluacja:
·        Ekspozycje prac dzieci
·        Udział w konkursach plastycznych
·        Ankieta dla rodziców - rodzice
·        Termometr jako alternatywna metoda badawcza- dzieci
 
 
                                                                                                  Opracowanie: Anna Tucin